Portfolio Anet Verdonk
Op deze pagina vindt u een selectie van recente olieverfschilderijen en digitale kunstwerken die een representatief overzicht bieden van haar recente werk. De gekozen werken laten zien hoe zij haar hybride beeldtaal verder ontwikkelt en hoe kleur, vorm en techniek samenkomen in een voortdurende zoektocht naar de grens tussen figuratie en abstractie. Deze selectie is bedoeld om galeries inzicht te geven in haar actuele artistieke koers en thematische ontwikkeling. Voor een verdere kennismaking met de kunstenaar en haar werk, verwijs ik graag naar haar website.
Beeldtaal
Anet Verdonk ontwikkelt een hybride beeldtaal waarin traditie en vernieuwing elkaar versterken. Zij combineert klassieke olieverftechnieken met digitale experimenten en zoekt daarbij voortdurend de grens op tussen figuratie en abstractie. Landschappen, zeegezichten en bloemen transformeren in haar werk tot composities die balanceren tussen herkenbaarheid en vervreemding. Kleur speelt daarin een actieve rol: sturend, verstorend, evocatief en verbindend.
Zes recente olieverfschilderijen
In haar olieverfschilderijen beperkt Anet Verdonk zich niet tot penselen: zij gebruikt ook rollertjes, paletmessen en haar handen. Soms brengt zij de verf schraal aan, soms juist pasteus, maar altijd met de intentie de verf zelf het werk te laten doen. Daarvoor werkt zij met Old Holland Classic Oil Colours, toegepast op uiteenlopende dragers: linnen, paneel (linnen verlijmd op hardboard, Pieraccini), gessobord (Ampersand) en olieverfpapier (Clairefontaine, 240 grs). Steeds zoekt zij in deze materiële rijkdom de grens van de abstractie op.
Reflecties
Een aanduiding van een landschap, een meertje waarin bomen en lucht weerspiegelen. Of is het een luchtspiegeling? Een mogelijke horizon suggereert een landschap, maar het kunnen evengoed strepen en krassen zijn op een ondergrond. Wat stuurt onze blik en onze interpretatie naar een afbeelding van de werkelijkheid? Hoe lang kunnen we het als abstract blijven beschouwen? Zo ontstaat een beeld dat ons zowel verwondert als herinnert aan de betrekkelijkheid van onze eigen aanwezigheid.
2025. 50x70cm, olieverf op gessobord. Geschilderd met rolletjes en spatels. Ingelijst in baklijst.
Gele Irissen
Geel, bruinoranje, gevouwen vormen. Verdwijnend in een groene achtergrond. Mijn blik wordt verticaal getrokken, alsof het ervan af loopt. Niet lieflijk, maar kwetsbaar. Bloemen, zonder twijfel. En toch, hoe weet ik dat zo zeker? Is het de titel, zijn het de vormen en kleuren of is het mijn verwachting? het lijkt een duidelijk beeld, maar bij een tweede blik ontstaat ruimte voor verder kijken.
2024. 60x40cm, olieverf en kleurpotlood op gessobord. Ingelijst in baklijst.
Delicaat landschap
Een zacht kleurverloop roept de suggestie van een landschap op, alsof ik van bovenaf uitkijk over verre heuvels. Geel-groene tinten doen denken aan natuur en vruchtbare grond, maar zonder dat er individuele planten of bomen zichtbaar zijn. Het werk duidt aan,, meer suggestie dan werkelijkheid. Het oog vindt een landschap. Dit werk toont vooral hoe gemakkelijk we zelf betekenis in kleur en vorm leggen.
2024. 60x40cm, olieverf op gessobord. Ingelijst in baklijst.
On the Bayou
Scherpe groene vormen suggereren een close-up van gras of bamboe. Het beeld voelt beangstigend dichtbij, alsof ik als een minimensje door het gewas loop dat mij van alle kanten omsluit. Het schilderij trekt mij naar binnen en de titel versterkt dat gevoel. Bayou roept het beeld op van een onherbergzame kreek in het zuiden van de Verenigde Staten, heet en vol gevaar. Misschien kijk ik niet naar een landschap, maar bevind ik mijzelf er middenin.
2024. 60x40cm, olieverf op gessobord, geschilderd met rollers. ingelijst in baklijst.
The Time that never was
Grijsbruine vormen zijn in het paneel gekrast en balanceren tussen figuratief en abstract. Sommige kijkers herkennen huizen of boerderijen, anderen rotsen of stenen. Was er ooit een tijd dat de wereld er zo uitzag? De kleurkeuze suggereert een landschap, maar de horizon blijft vaag en de scheiding tussen hemel en aarde is nauwelijks zichtbaar. Het lijkt alsof de wereld is vervaagd en slechts de essentie van het landschap resteert. Misschien toont dit schilderij geen plek, maar een herinnering aan hoe wij ons landschap construeren.
2024, 40 × 50 cm, olieverf op canvaspaneel · ingelijst in baklijst.
Zeespiegel
Groene golven vullen het doek, terwijl de bijna lege bovenhelft een horizon suggereert. De branding lijkt nabij, een zee in beweging, ongrijpbaar en veranderlijk. Toch blijft het beeld dubbelzinnig: is het een momentopname van de kust, of een spiegeling waarin zee en lucht in elkaar overlopen?
2023, 40 × 50 cm, olieverf op paneel · ingelijst in baklijst.
Zeven recente digitale werken
Zoals Anet Verdonk zich in haar olieverfschilderijen niet beperkt tot penselen, maar ook rollertjes, paletmessen en haar handen inzet, zo overschrijdt zij in haar digitale werk de grenzen van lijnen en vlakken. Soms vertrekt zij vanuit een leeg scherm, soms vanuit foto’s van vormen en structuren – ijskristallen, marmer of opgedroogde verf. Deze beelden bewerkt zij in lagen die worden gespiegeld, verschoven en opnieuw getransformeerd. Daarbij maakt zij gebruik van uiteenlopende digitale technieken in apps als Procreate en Canvas. De digitale middelen ondersteunen het creatieve proces, maar nemen het nooit over: het is steeds de verbeelding die richting geeft. Meer informatie: vind je hier.
Marmerlandschap III
Gebaseerd op een marmertafel vormen donkere lijnen en nerven een patroon dat een landschap oproept. De structuren balanceren tussen herkenning en abstractie: heuvels, rotsen, waterlopen? Of enkel de sporen van gesteente, door de tijd gevormd? De vage scheiding tussen aarde en lucht roept een nachtelijke sfeer op, alsof het landschap in donkerte is opgelost. Dit digitale werk toont geen landschap, maar roept de idee van een landschap op en prikkelt daarmee onze verbeelding.
2025, 50 x 50 cm, fine art print op dibond, Unicum.
Marmerlandschap IV
Gebaseerd op hetzelfde marmertafeltje ontstaat hier een heel andere wereld. In zwart-wit gehouden krijgt het beeld een lichte, kristallijne uitstraling. De lijnen staan open en vormen vlakken die ritmisch verschuiven, alsof een fragiel gesteente uiteenvalt in facetten. Waar III donker en nachtelijk aanvoelt, opent IV zich in helderheid: ook dit digitale werk toont geen landschap, maar roept de suggestie ervan op in wit en licht.
2025, 50 x 50 cm, fine art print op dibond, Unicum.
Groei I
Dit abstracte werk ontstond uit de digitale bewerking van een foto van een mislukt verfexperiment. Een ondergrond die zich niet liet beschilderen, maakte dat de verf ging barsten, bubbelen en maar niet wilde drogen. Zo werd een onbedoeld proces de bron van nieuwe vormen en structuren. In de bewerking groeien deze sporen uit tot een eigen beeldwereld: een compositie die niet gepland was, maar zich langzaam heeft aangediend.
2025. 60x90cm, fine art print op dibond. Unicum.
Circular growth
Veelkleurige, ronde vormen groeien over het vlak en doen denken aan een close-up van een petrischaaltje vol cellen. Tegelijk roept de structuur associaties op met een bloem die zich ontvouwt. De kracht van dit werk ligt in het intense kleurgebruik: helder en contrasterend, waardoor het beeld een levendige, bijna pulserende energie krijgt. Het toont geen herkenbare werkelijkheid, maar laat zien hoe groei zich kan openbaren in patronen die zowel microscopisch als kosmisch lijken.
2024. 60x80cm,60x80cm, fine art print op dibond. Unicum.
Nordic Light
Gebaseerd op de structuren van ijskristallen ontvouwt zich een beeld dat doet denken aan een winterlandschap. Zachte, vervaagde contouren van horizon, huizen en bomen suggereren een omgeving die wordt omhuld door een natuurlijke lichtshow. Alsof de wereld oplost in het schouwspel van licht en kristallen. Dit digitale werk roept verwondering op, maar ook een besef van de nietigheid van de mens in het aangezicht van zulke ontzagwekkende verschijnselen.
2023. 60x80cm, fine art print op dibond. Unicum.
Crystal Growth I
Gebaseerd op de structuren van ijskristallen lijken zich rode rozen te vormen. Koud van onderen, warm aan de bovenkant, alsof de zon eroverheen schijnt. De kristallen blijven herkenbaar, terwijl het beeld zich opent naar iets nieuws en organisch. Het resultaat is een digitale compositie die tegelijk koel en warm aanvoelt, en de grens tussen kristalstructuur en bloei laat vervagen.
2023 · 80 × 60 cm · fine art print op dibond · Unicum
Wave after Wave
Gebaseerd op een leven lang kijken naar de zee is dit een uitzonderlijk leeg werk, waarin de golven centraal staan. Met slechts enkele lijnen wordt een zee opgeroepen: eenvoudig, maar overtuigend. Juist die spaarzame middelen maken dat we zonder aarzeling een zee menen te zien… of toch niet? Zo ontvouwt zich een beeld dat ons herinnert hoe weinig er nodig is om de oneindigheid van de zee voor ogen te roepen.
2024 · 80 × 60 cm · fine art print op dibond · Unicum